Je stapt gedachteloos in je auto, op weg van A naar B. En dan komt die onaangename verrassing: pech op de weg. Een lege band. Een kapotte motor. Een lege accu. Wegenwacht Mike Hardeveld helpt je weer op gang. Nou ja, de auto dan. „We zorgen er altijd voor dat iemand weer thuiskomt.”
Tekst en beeld: Pim van de Beek
Mike (37) rijdt zijn knalgele Transporter net de weg op als de eerste melding op z’n display verschijnt. „Daar hebben we de eerste al. Zo te zien een accuprobleem. We zijn in de buurt, dus kunnen we snel helpen.”
Terwijl we onderweg zijn, vertelt Mike hoe het proces werkt: „Een lid van de Wegenwacht kan een pechgeval melden bij onze alarmcentrale of via de app. Op basis van de locatie van het pechgeval wijst het systeem de melding aan een wegenwacht toe. Zo is de wachttijd zo kort mogelijk.”
Precies op een kruising, vlak bij een oprit naar de snelweg, knipperen alarmlichten van een oudere Volkswagen Golf. De melder heeft z’n auto nog net op een vluchtheuvel kunnen krijgen.
Mike zoekt een veilige plek om de bus te parkeren, stapt uit en maakt een kort praatje met de meneer. „Eerst de veiligheid regelen,” roept Mike boven het geluid van langsrazend verkeer uit. Met een paar pionnen bakent hij een veilige werkomgeving af. „Accuprobleem, meneer?”
De man knikt. „Hij viel hier ineens uit en doet niets meer…”
Mike sluit wat kabels vanuit z’n bus aan op de accu. Het lukt de auto weer te starten. Als zichtbaar is dat de accu niet meer bijlaadt, is de diagnose helder. „De dynamo is ermee opgehouden. We kunnen naar het servicestation hier in de buurt om een nieuwe te plaatsen.”
Meneer weet een adresje in Amsterdam waar het goedkoper kan. Eerst staat hij nog een uur bij het servicepunt om de accu op niveau te krijgen. Anders kan er straks weer een wegenwacht naartoe…
Klap onder de tank
Al snel komt een volgende melding. Weer een auto die niet wil starten. Geroutineerd duikt Mike onder de motorkap. Geen accuprobleem.
Terwijl de melder moet proberen te starten, luistert hij met een soort stethoscoop in de motor. „Straks mag je weer even starten en dan hoor je daarna een paar flinke knallen,” instrueert hij de bestuurder. Hij kruipt onder de achterkant van de auto, gewapend met een zware hamer.
De auto hikt, de startmotor doet z’n uiterste best, maar nog zonder resultaat. Mike mept een paar keer flink onder de tank en dan slaat de auto aan.
Niet-begrijpend stapt de bestuurder uit. „Hoe doe je dat nu?!”
Mike, glimlachend: „Het benzinepompje zat vast. Ik heb ’m nu losgeslagen, maar je doet er verstandig aan hem wel zo snel mogelijk even te vervangen.”
Uitsluiten
Accuproblemen komen vaak voor, vertelt Mike. „Bij dat tweede geval moest ik even flink zoeken. Hoe ik dan het probleem gevonden krijg? Door simpelweg dingen uit te sluiten. Dus eerst heb ik de accuspanning gecheckt, daarna de distributieriem. Dat zag er allemaal goed uit. Dan moet het iets in het brandstofsysteem zijn: de injectors of de benzinepomp. Zo’n foefje met een klap op de tank, da’s dan een stukje ervaring,” lacht Mike.
Volgende maand viert hij dan ook al zijn 12,5-jarige jubileum. „Ik begon in de werkplaats bij het servicestation. Daar doe je de kleine reparaties, zoals het vervangen van een dynamo. Maar ik wilde graag de weg op, dus ik volgde een studie van ruim zes jaren. Eerst voor tweede monteur, daarna voor eerste monteur en vervolgens nog voor technisch specialist. Nu ben ik ruim zes jaar onderweg als wegenwacht voor pechhulp. Het blijft superleuk.”
Vinkje aanzetten
Er verschijnt een nieuwe melding op het display in het dashboard: bij een Peugeot Partner komt de motor niet meer boven de tweeduizend toeren. De melder – gekleed in een korte werkbroek en een wit shirt vol verfvlekken – zit in de deuropening van z’n bedrijfsbus te wachten. „Lekker begin dit, hè. ’t Is m’n eerste dag na mijn vakantie.”
Terwijl Mike de stekkers aansluit waarmee hij de computer van de bus kan uitlezen, voegt de melder toe: „Maar jullie lossen het altijd op, hè.”
Het roetfilter is net vervangen, maar de vraag is of het systeem van de auto óók weet dat het net vervangen is. Mike probeert de aanpassing door te voeren in het systeem, maar zonder resultaat. Nog eens starten. Nog steeds amper vermogen.
Mike zoekt naar andere oplossingen. Een suggestie op Google geeft de doorslag. „Blijkbaar wil deze computer weten dat de druksensor óók vervangen is,” vertelt Mike. Hij zet dat vinkje in het systeem ook aan. Opnieuw starten en…
„Ja!” roept de glaszetter. „Helemaal super joh!” Met een zwaaiende arm buiten het raam vervolgt hij zijn weg. Het doet Mike goed.
Klantprobleem
Mike waardeert de omgang met de mensen. „Al die verschillende mensen die je ontmoet, maken mijn werk zo leuk. Je moet met die mensen om kunnen gaan, want je treft ze altijd als ze pech hebben. Of ik weleens agressieve mensen heb meegemaakt?” Mike schudt dan z’n hoofd. „Nee, eigenlijk nooit. Ik denk dat het grotendeels aan jezelf ligt. Ik benader mensen altijd vrolijk en probeer snel duidelijkheid te geven.
De kunst is om voor ogen te houden dat ik vooral het klantprobleem moet zien op te lossen, niet alleen maar het autoprobleem. Als je bij iemand komt die een belangrijke afspraak in het ziekenhuis heeft, kun je er beter voor zorgen dat diegene zo snel mogelijk bij het ziekenhuis komt. Daarna kijken we wel weer verder naar de auto.”
Naast de omgang met mensen waardeert Mike de grote mate van vrijheid. „En het technisch bezig zijn is natuurlijk superleuk. Ook is het heel afwisselend. Je krijgt soms bijzondere meldingen.”
Zo kwam hij een keer bij een melding waar sprake zou zijn van pech. Maar de auto stond volledig onder water in de sloot. „Als er zo veel schade is, kunnen we niet veel meer doen.”
Duizend volt
De variatie en complexiteit van pechgevallen veranderden in de afgelopen 75 jaar. Auto’s hebben steeds meer elektronica. En de laatste jaren komen er steeds meer elektrische auto’s op de weg. De wegenwachten krijgen daarom speciale trainingen. Mike: „Veiligheid –spanningsvrij werken – is bij elektrische auto’s echt heel anders. Speciaal voor die pechgevallen beschikken we bijvoorbeeld over handschoenen die tot duizend volt isoleren.
Maar we gaan sinds kort ook naar problemen met laadpalen. Wie weet wat er nog allemaal verandert als straks waterstof erbij komt.”
Vandaag zijn het vooral veelvoorkomende pechgevallen die de meldingen domineren. Een kapotte accu, een gebroken V-snaar en een tekort aan koelvloeistof. In de stromende regen helpt Mike een vakantieganger de drassige boerencamping af door een prop in de band te schieten. „En ook als we onderweg zijn, hebben we als wegenwacht een taak,” vertelt Mike nog. „Alle wegenwachten beschikken over Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO), dus kunnen we bij ongevallen of problemen direct te hulp schieten.
En als we een ongeluk zien gebeuren, kunnen we met één druk op de knop de meldkamer inschakelen. Zo zie je maar, we zijn gewoon een mobiele hulppost!”
En dat gezegd hebbend geeft hij gas, de snelweg op. Op naar het volgende pechgeval.