Wekelijks valt er een pakket folders op de deurmat met daarin de wekelijkse aanbiedingen van onder andere een aantal supermarkten. Is het slim om daar op te letten, of juist niet?

De oplettende folderlezer merkt dat er een bepaalde systematiek in de folders wordt aangebracht. Frisdrank, wasmiddel en koffie zijn om de zoveel weken in de aanbieding. Het loont dus om een voorraadje daarvan aan te schaffen dat toereikend is tot de volgende aanbieding.

Toch zijn er mensen die beweren dat je duurder uit bent wanneer je de aanbiedingen koopt. En ja, er is wetenschappelijke ondersteuning voor de bewering dat als er nog een nieuwe fles curry in de kast staat, de oude eerder wordt opgemaakt en dat je ook aanbiedingen koopt die je niet nodig hebt. 

Echter, als je de folder alleen gebruikt voor producten die je standaard in huis hebt, is er wel degelijk voordeel te behalen. 

Daarbij is het wel raadzaam om te controleren of een aanbieding echt voordeliger is. Als je normaal gewend bent om voor het huismerk te gaan, loont het niet altijd om een A-merk te kiezen als dat op dat moment in de reclame is.

Meer tips voor slim en voordelig inkopen doen, lees je in de GezinsGids van 15 augustus 2019.