Artikelen

Stop de winterdip!

Door

op

Je energie lijkt totaal verdwenen en weinig kan jou nog enthousiasmeren. Des te korter de dagen worden, des te vermoeider je je voelt. ’s Ochtends ben je niet meer uit bed te branden. Je hebt last van wintermoeheid, ook wel winterdip genoemd. Wanneer is er sprake van een winterdip en hoe ontstaat die? Is er een behandeling voor en kun je wintermoeheid voorkomen?

Jaarlijks hebben honderdduizenden mensen last van een winterdip. Het komt dus erg veel voor. Wintermoeheid gaat gepaard met een aantal verschijnselen: ernstige vermoeidheid, ondanks een toegenomen slaapbehoefte, is typerend. Ook hebben veel mensen de hele dag door de neiging om te eten, met name zoete dingen en chocolade. Verder voelen mensen met een winterdip zich passief en blijven ze het liefst heel de dag in een hoekje op de stoel zitten. Dit alles leidt vaak tot gewichtstoename, waardoor men zich neerslachtig en minderwaardig voelt. Kenmerkend is dat deze verschijnselen uitsluitend in de wintermaanden optreden en dat ze weer verdwijnen als de lente aanbreekt. Mensen die last hebben van wintermoeheid of winterdip, zien zichzelf als uitgesproken zomertypes.

Ontstaan

De oorzaak van wintermoeheid is nog een onderwerp van veel onderzoek. Er zijn momenteel twee gangbare theorieën. De lichttheorie zegt dat de oorzaak van de winterdip een gebrek aan licht is. Op een donkere winterdag is de lichtsterkte 100 lux (eenheid voor lichtsterkte) in tegenstelling tot 100.000 lux op een zomerdag. Licht dat op het netvlies komt, zorgt voor remming van het hormoon melatonine in onze hersenen. Op donkere dagen ontstaat er dus meer melatonine, wat tot traagheid leidt. Mensen met wintermoeheid lijken overdag te veel melatonine aan te maken. Het feit dat lichttherapie deze mensen weer beter laat functioneren, pleit voor deze theorie.
Verstoring van de biologische klok is de tweede theorie. Deze interne klok zorgt voor het ritme in lichaamsfuncties, zoals slapen en wakker zijn. De hoeveelheid licht stuurt deze klok aan deze klok. Mensen met wintermoeheid lijken een gevoeligere biologische klok te hebben, waardoor deze bij minder licht gemakkelijk ontregeld raakt.


Onderscheid met depressie

Wintermoeheid onderscheidt zich van seizoensgebonden winterdepressie, doordat het aantal symptomen kleiner is. Ook zijn de symptomen doorgaans minder erg. Bij wintermoeheid staat de moeheid het meest op de voorgrond. Bij een winterdepressie zijn stemmingsproblemen (zoals somberheid) duidelijker aanwezig.
Ook dient het onderscheid gemaakt te worden met een normale depressie. Bij een normale depressie treden de symptomen het gehele jaar door op, waarbij er doorgaans sprake is van slaapstoornis en gewichtsverlies ten gevolge van een verminderde eetlust. Dit in tegenstelling tot een toegenomen slaapbehoefde en eetlust bij mensen met wintermoeheid.


Behandeling

Licht heeft een belangrijke invloed op de hoeveelheid melatonine en op de biologische klok. Lichttherapie heeft een bewezen gunstig effect op mensen met wintermoeheid en winterdepressie. Voor de behandeling is een speciaal soort medische lampen ontwikkeld. Uw huisarts kan u hier alles over vertellen. Ook kunnen sommige ernstige vormen van winterdepressie met medicijnen tegen depressie worden behandeld.


Voorkomen

Ga zo veel mogelijk naar buiten, zeker als de zon een keertje schijnt. Probeer niet toe te geven aan de neiging om langer in bed te blijven liggen. Houd je bovendien aan een gezond eetpatroon en beperk het aantal koolhydraten en snoep.
Leer ook je eigen lichaam kennen. Als je erachter bent gekomen dat je gevoelig bent voor wintermoeheid, ondanks bovengenoemde maatregelen, wacht dan niet totdat je er middenin zit. Bespreek met je huisarts of je in aanmerking komt voor lichttherapie en begin ermee voordat de eerste verschijnselen zich aandienen. Want zoals vaker gezegd: voorkomen is makkelijker dan genezen.

Aanbevolen